Frågor & svar

Här hittar du frågor & svar. Ofta kan du snabbt få svar på din fråga genom att läsa bland dessa.

Vanliga frågor

Min betalning gick inte igenom..

Kontrollera först att du har tillräckligt med pengar på kontot. Kontrollera även att ditt kort är aktiverat för internetköp. Om problemet fortsätter så rekommenderar vi att du kontaktar din bank och ber att de undersöker problemet.

Hur och hur snabbt kan jag hitta en bostad genom Rentify?

Rentify är en bostadsportal vars mål är att samla hela den Svenska bostadsmarknaden under samma tak för att underlätta kontakten mellan bostadssökare och uthyrare.

Rentify samlar bostadsannonser från hela landet och ger dig en tydlig överblick över lediga bostäder. När du hittat en bostad som matchar ditt intresse så kan du kontakta uthyraren direkt. Majoriteten av annonserna kräver att du är verifierad innan du kan kontakta uthyraren

Hur långt tid det tar för dig att hitta en bostad ligger utom vår kontroll. Det beror på hur aktiv du är i ditt bostadssökande, hur många uthyrare du kontaktar och i vilka områden du söker efter bostäder.

Vad är Verifiering och hur fungerar det?

För oss på Rentify är säkerheten för våra användare väldigt viktig. Som ett led i att öka säkerheten så ger vi våra användare möjligheten att verifiera sitt konto, vilket innebär att vi kan säkerställa att personen bakom kontot är en riktig person.

Som verifierad medlem har du obegränsad tillgång till alla bostäder och kan kontakta alla hyresvärdar.

Verifieringen är en prenumeration vilken löper på tills det att du själv avslutar verifieringen. Betalningen dras automatiskt från ditt kort månadsvis. Vi ger dig alltid möjligheten att prova på verifieringen under 2 dagar för endast 5 kr, som därefter förnyas med 499 kr per månad om du väljer att fortsätta.

Prenumerationen förnyas automatiskt tills att man själv avslutar prenumerationen. Denna information framgår före köpet och efter köpet i din orderbekräftelse. Verifieringen har ingen bidningstid utan kan avslutas när som helst.

Har Rentify bostadskö?

Rentify äger och annonserar inga egna bostäder, därmed har Rentify ingen bostadskö. Det kan dock hända att en del annonsörer har bostadsköer.

Är bostaden fortfarande tillgänglig?

Bostadsannonserna ligger publicerade tills dess att annonsören raderar annonsen. Om en annons försvinner så beror det på att bostaden är uthyrd.

Hur hittar jag en bostad?

Kan Rentify hjälpa mig att hitta en bostad?

Rentify är en bostadsportal vars mål är att samla hela den Svenska bostadsmarknaden under samma tak för att underlätta kontakten mellan bostadssökare och uthyrare. Rentify samlar bostadsannonser från hela landet och ger dig en tydlig överblick över lediga bostäder. När du hittat en bostad som matchar ditt intresse så kan du kontakta uthyraren direkt.

Vart kommer annonserna ifrån?

Rentify är en bostadsportal vars mål är att samla hela den Svenska bostadsmarknaden under samma tak för att underlätta kontakten mellan bostadssökare och uthyrare. På Rentify hittar du tusentals bostadsannonser från olia källor. Dels har vi annonser som uthyrare annonserar löpande hos Rentify, utöver det så samlar vi in annonser från olika bostadssidor i hela Sverige. På Rentify hittar du både andrahandskontrakt och förstahandskontrakt.

Behöver jag fast anställning för att söka en bostad?

Det behöver du inte. Rentify ställer inga krav på dig. Det kan hända att hyresvärdarna ställer krav, kontakta uthyraren för den aktuella annonsen för att få mer info. Det är upp till uthyrarna att bestämma vad de kräver och inte.

Vilka typer av bostäder annonseras på Rentify?

På Rentify hittar du annonser för allt från lägenheter, rum, villkor till stugor. Både första- och andrahandskontrakt.

Hur söker jag en bostad?

Om du redan är registrerad som bostadssökare så behöver du först logga in på ditt konto.

Du kan sedan använda sökfunktionen för att söka bostäder enligt dina önskemål. Du kan filtrera din sökning så att du endast ser annonser som är relevanta för dig.

För att kontakta uthyrare behöver du vara verifierad, du kan prova verifieringen för 5 kr i 2 dagar och därefter 499 kr/mån till du avslutar verifieringen.

Tips kring din bostadssökning

Jag har ännu inte hittat en bostad, vad gör jag?

Att hitta en bostad kan ofta vara en långvarig process vilket kräver tålamod och kontinuitet.

Nedan följer ett par råd som kan snabba på processen:

Det är viktigt att du funderar på hur dina behov kring din nästa bostad ser ut, och att du skiljer på vad som är nödvändigt och vad som är önskemål.

Ju mer öppensinnad du är, desto större chanser har du att hitta ditt nästa boende. Kanske det är viktigare för dig att ha det där extra sovrummet än att bo så centralt som möjligt? Dina chanser ökar betydligt ju bredare du söker.

Se till att skapa en seriös och professionell presentation som verkligen beskriver dig som person och dina behov väl.

Se även till att söka bostäder varje dag då utbudet uppdateras dagligen och nya bostäder kommer ut.

Skapa en bra presentation

Det är viktigt att du skapar en bra presentation om dig själv både i din profil och när du kontaktar uthyrare. Tänk på att uthyrare vill veta så mycket som möjligt om sina potentiella hyresgäster.

Din presentation ska vara kort och koncis och enkel att skumma igenom för att snabbt skapa sig en bild om dig och dina behov.

Många uthyrare använder din presentation till att skapa sig en bild om dig och för att avgöra om du passar bra för den aktuella bostaden. Just därför är det viktigt att din presentation speglar vem du är, vad du har för behov, och varför uthyraren kommer att bli nöjd med dig som hyresgäst.

Relevanta meddelanden från svar snabbast

När du skickar meddelanden till uthyrare så är det viktigt att du specificerar dig och anpassar meddelandet efter det aktuella boendet. Tänk på att uthyrare kan få väldigt många meddelanden och därmed svarar de endast på de mest relevanta meddelanden.

Ha som utgångspunkt att inte visa intresse för bostäder som inte passar för dig. Ser du att hyran ligger på 12 000 kr men din budget endast tillåter en hyra på 10 000 kr så är det inte relevant för dig att visa intresse för denna bostad. Undvik även att fråga om detaljer och information som redan finns i annonsen.

Bör jag ladda upp en profilbild?

Att ladda upp en profilbild är inget krav, men helt klart en rekommendation.

Många uthyrare föredrar att kunna se vem de talar med, precis lika mycket som att du vill se bilder på bostaden i en bostadsannons.

Profiler som har en profilbild får garanterat fler svar. Du kan ladda upp din profilbild snabbt och enkelt under dina kontoinställningar.

Kontakta annonsör/hyresvärd

Jag har aktiverat verifieringen men kan inte kontakta uthyrare.

Det är vanligt att användare skapar flera konton hos Rentify och sedan glömmer bort vilket av kontona de aktiverade verifieringen på.

Är du osäker på om du har skapat flera konton hos Rentify? Har du aktiverat verifieringen men kan inte kontakta uthyrare? Kontakta oss på support@rentify.se

Varför får jag inga svar från uthyrare?

Många uthyrare samlar flera sökanden och sammanfattar dessa i lugn och ro innan de bestämmer sig. Det är helt normalt att du får vänta minst 10-14 dagar innan du får ett svar från en uthyrare.

Speciellt i storstäder där efterfrågan är stor kan det vara svårt för uthyraren att svara på alla intressenter. Därför börjar många uthyrare med att svara på de meddelanden som är mest relevanta.

Varför ser jag inga kontaktuppgifter?

För att kontakta en uthyrare så har du möjligheten att skicka ett meddelande till denne genom annonsen. I vissa fall kan du även vidarebefordras till ursprungsannonsen så att du kan kontakta eller visa ditt intresse där.

Observera att du måste verifiera ditt konto innan du kan kontakta uthyrare.

Undvik bedragare, nyttiga tips och råd

På Rentify arbetar vi ständigt för att skapa en trygg portal för våra användare. En stor del är att majoriteten av våra användare är verifierade så att du kan känna dig trygg att det är en riktig person bakom kontot.

Nedan följer ett par goda råd:

  • Var extra vaksam när annonstexten är på Svenska, en kommunikationen med uthyraren sker på Engelska.
  • Om en uthyrare ber dig att verifiera en kreditupplysning med hjälp av Bank-ID så handlar det oftast om ett bedrägeri.
  • Betala aldrig hyra eller deposition kontant, be om att få göra en banköverföring så att pengarna går att spåra.
  • Always make sure to get a written contract and check the landlord's ID card
  • Always relisting the contract carefully
  • Betala aldrig något i förskott, innan kontraktet undertecknats och du fått nycklarna

Verifiering – Prenumeration

Ångerrätt

Inom EU har du alltid 14 dagars ångerrätt.

När du aktiverar verifieringen som är en prenumeration så har du 14 dagars ångerrätt så länge prenumerationen inte tagits i bruk.

När du aktiverar verifieringen hos Rentify så tas denne i bruk direkt, vilket du godkänner i villkoren när du aktiverar verifieringen, detta innebär att ångerrätten bortfaller så fort du aktiverar verifieringen. Ångerrätten är alltså bortavtalad, detta då du direkt får tillgång till alla förmåner som verifieringen för med sig.

Hur avslutar jag min verifiering?

Du avslutar enkelt verifieringen genom att logga in på ditt konto, klicka på inställningar och sedan på Verifiering.

Under verifiering klickar du på hantera och där kan du sedan välja om du vill avsluta din verifiering.

Om du behöver hjälp med att avsluta din prenumeration så är du välkommen att kontakta oss på support@rentify.se

Vad innebär det att det inte är någon bindningstid?

När du aktiverar din Verifiering/Prenumeration så binder du dig inte till något. Du kan alltid säga upp din prenumeration och du binder dig inte till något förutom det du redan betalat.

Säkerhet på Rentify

Är mina uppgifter säkra hos Rentify?

Andra användare ser inte din e-postadress eller ditt telefonnummer. Ditt lösenord är krypterat och kan därmed aldrig visas för någon, inklusive personalen på Rentify.se.

Trygg och säker bostadssökning på Rentify

På Rentify tar vi säkerheten på största allvar, så att du ska känna dig trygg när du söker din nya bostad. Majoriteten av våra användare är verifierade så att du kan känna dig trygg att det är en riktig person på andra sidan skärmen.

Jag har glömt mitt lösenord

Du kan enkelt återställa ditt lösenord. För att återställa ditt lösenord klickar du först på ”Logga in” och sedan ”Glömt lösenordet?” och följer sedan instruktionerna.


Kontakta support

Har du några frågor eller funderingar så är du alltid välkommen att kontakta oss. Vi svarar normalt inom 24 timmar på vardagar, ofta även snabbare än så.

Kontaktvägar


© Rentify.se.